Registrované partnerství
-
Základní informace k životní situaci:
Základní informace k životní situaci:
Registrované partnerství je trvalé společenství dvou osob stejného pohlaví vzniklé způsobem stanoveným zákonem č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Partnerství vzniká projevem vůle dvou osob stejného pohlaví činěným formou souhlasného svobodného a úplného prohlášení o tom, že spolu do partnerství vstupují. Osoby vstupující do partnerství činí prohlášení osobně před matričním úřadem. Prohlášení se činí před matrikářem. Protokol, který se o prohlášení sepisuje, podepisují osoby vstupujících do partnerství, matrikář a tlumočník, je-li jeho přítomnost nutná.
Objednat obřad lze těmito způsoby:
- osobně v kanceláři matriky
- telefonicky - tel. kontakt 491 405 212, 491 405 214, 491 405 357
K vyřízení formalit se partneři dostaví osobně nejpozději 14 dní před registrací a předloží:
- platný doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní doklad)
- rodný list
- dotazník k registrovanému partnerství v případě, že jeden z partnerů je cizinec, předkládá dokumenty uvedené v § 35 záklony č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení v platném znění
Osoby vstupující do partnerství dále uhradí poplatky.
Přehled správních poplatků:
- pátek bez poplatku
- - sobota a ostatní všední dny Kč 3000
- - jiné místo a čas Kč 3000
V den uzavření partnerství před obřadem předloží osoby vstupující do partnerství platný občanský průkaz nebo cestovní doklad, k ověření totožnosti. V případě, že je v občanském průkazu uveden údaj o osobním stavu, bude u něho oddělena vyznačená část a jeho platnost automatický skončí 45 dní po uzavření partnerství. Takovýto doklad není platným dokladem pro cestu do zahraničí.
Před započetím samotných příprav je nutné domluvit termín a místo konání obřadu na matrice, Dohodnutá doba začátku obřadu je poté závazná a je nutné ji dodržet. Při registraci partnerství na jiném vhodném místě zajišťujeme pouze přítomnost matrikářky. Další služby, např. Květinovou výzdobu, hudební doprovod, fotografování, organizaci obřadu, atd. si osoby vstupující do partnerství zajišťují sami na vlastní náklady.
V následujícím týdnu po obřadu bude na oddělení matriky připraven k vyzvednutí doklad o registrovaném partnerství. Na požádání lze doklad zaslat poštou.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Do partnerství může vstoupit každý, komu to zákon o partnerství nezakazuje.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Podmínkou vstupu do partnerství je, aby alespoň jedna z osob byla státním občanem České republiky. Do partnerství nemohou vstoupit osoby navzájem příbuzné v linii přímé a sourozenci.
Do partnerství nemůže vstoupit osoba, která:
- nedosáhla věku 18 let
- nemá způsobilost k právním úkonům
- již dříve uzavřela manželství anebo vstoupila do partnerství nebo obdobného svazku osob stejného pohlaví v zahraničí , a její manželství, nebo partnerství, nebo obdobný svazek trvá.
-
Na které instituci životní situaci řešit:
Na které instituci životní situaci řešit:
- Městský úřad Náchod, odbor správní, oddělení matrika
- Matriční úřad, do jehož správního obvodu vybrané místo spadá
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Je-li osoba, která chce vstoupit do partnerství, státním občanem ČR a je přihlášena k trvalému pobytu v ČR, je povinna matričnímu úřadu prokázat svoji totožnost a k výše uvedenému tiskopisu připojit - rodný list. Ostatní potřebné údaje čerpá matriční úřad úřední cestou (ze základního registru obyvatel a informačních systémů).
Dle § 34 zákona o matrikách je osoba, která chce vstoupit do partnerství, jež je občanem ČR, ale má trvalý pobyt v cizině, povinna prokázat svoji totožnost a k předepsanému tiskopisu připojit výše uvedené doklady a výpis z evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu, které musí být vydány státem, na jehož území má tato osoba pobyt.
Dle § 35 zákona o matrikách, je-li osoba, která chce vstoupit do partnerství, cizincem, k předepsanému tiskopisu připojí:
- rodný list doklad o státním občanství (lze prokázat i cestovním dokladem)
- doklad o státním občanství (lze prokázat i cestovním dokladem)
- doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li cizím státem vydáván
- potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem
- úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince. Tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství
- pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství, rozvedený - -- pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství
- doklad, kterým je možné prokázat totožnost
- potvrzení vydané Policií ČR o oprávněnosti pobytu na území ČR. To neplatí, jde-li o občana členského státu Evropské unie, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo švýcarské konfederace, nebo jeho rodinné příslušníky. Potvrzení nesmí být starší 7 pracovních dnů ke dni vzniku partnerství
- je-li osoba, která chce vstoupit do partnerství cizincem a zdržuje-li se trvale v jiném státě, než ve státě, jehož je občanem, k předepsanému tiskopisu podle § 32 připojí potvrzení o osobním stavu a pobytu i z tohoto státu
Předkládané listiny vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva, kterou ČR vázána, nestanoví jinak, a úředně přeloženy do českého jazyka.
-
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
- vstup do registrovaného partnerství mezi osobami, které nemají trvalý pobyt na území České republiky - Kč 5000
- vstup do registrovaného partnerství mezi osobami, z nichž pouze jedna má trvalý pobyt na území České republiky - Kč 3000
- vydání povolení vstoupit do partnerství mimo určené místo nebo dobu - Kč 3000
- vydání vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do reg. partnerství v cizině - Kč 500
-
Poplatek je možno uhradit:
Poplatek je možno uhradit:
Správní poplatky je možné hradit v hotovosti nebo bankovním převodem.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Doklad o registrovaném partnerství je vystaven zpravidla do 1 týdne po uzavření registrovaného par
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Protokol o prohlášení, který se sepisuje, podepisují osoby vstupující do partnerství, matrikář a tlumočník, je-li jeho přítomnost nutná.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Výměna občanského průkazu v případě, že je v něm uvedený osobní stav.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
- zákon č. 115/2005 Sb. o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení v platném znění
- zákon č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení v platném znění