Úmrtí
-
Základní informace k životní situaci:
Základní informace k životní situaci:
Smrt blízkého člověka patří k nejtěžším situacím v lidském životě. Přesto je potřeba neodkladně vyřídit některé záležitosti spojené s jeho úmrtím a pohřbem.
Při úmrtí doma, mimo zdravotnické zařízení, kontaktujte praktického lékaře nebo Lékařskou službu první pomoci. Lékař vystaví List o prohlídce zemřelého, který předá podle místa úmrtí na příslušnou matriku. Při úmrtí ve zdravotnickém či sociálním zařízení vystaví List o prohlídce zemřelého službu konající lékař.
Následně kontaktujte vámi vybraného provozovatele pohřebních služeb.
Úmrtní list bude vydán vypraviteli pohřbu nebo členům rodiny (manžel/ka, děti, rodiče, prarodiče, vnuci, sourozenci) nebo jejich zplnomocněným zástupcům (podpis na plné moci musí být úředně ověřen. Dále fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti.
Při vydání úmrtního listu Vám oddělení matriky sdělí základní informace o dědickém řízení, vdovském/vdoveckém důchodu, případně sirotčím důchodu.
Každý, kdo má v držení občanský průkaz zemřelého občana, je povinen jen odevzdat bezodkladně nejbližšímu obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
- vypravitel pohřbu
- členové rodiny zemřelé osoby (manžel/manželka, rodiče, děti, vnuci, pravnuci), její sourozenci.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Úmrtní list vystaví úřad pověřený vedením matrik, v jehož obvodu osoba zemřela. V případě, že došlo k úmrtí v matričním obvodu Městského úřadu Náchod, úmrtní list vystavuje matrika Městského úřadu Náchod. Zasílá jej poštou vypraviteli pohřbu. Vypravitel pohřbu si dle domluvy s matrikou může vystavený úmrtní list převzít na matrice osobně.
-
Na které instituci životní situaci řešit:<
Na které instituci životní situaci řešit:
- Městský úřad Náchod, odbor správní, oddělení matriky
- Matriční úřad dle místa úmrtí
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
- objednávku (fakturu) pohřbu z pohřební služby
- doklad totožnosti vypravitele pohřbu
-
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Vystavení prvopisu úmrtního listu nepodléhá správnímu poplatku.
Za vystavení duplikátu úmrtního listu je správní poplatek Kč 300.
Správní poplatky je možné uhradit hotově nebo bankovním převodem.
-
Poplatek je možno uhradit:
Poplatek je možno uhradit:
Správní poplatky je možné uhradit hotově nebo bankovním převodem.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení :
Jaké jsou lhůty pro vyřízení :
Po obdržení Listu o prohlídce zemřelého vystavujeme úmrtní list do 10-15 dnů, nejdéle do 30ti dnů.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
- Výměna občanského průkazu pozůstalého manžela vpřípadě, že má uveden osobní stav ženatý/vdaná (stávající doklad je automaticky zneplatněn 45 dní po úmrtí manžela/manželky).
- Vdovský/vdovecký, sirotčí důchod - vyřídíte u Okresní správy sociálního zabezpečení vmístě trvalého bydliště žadatele.
- Pozůstalost - notář pověřený příslušným soudem vmístě trvalého bydliště zemřelého kontaktuje vypravitele pohřbu, případně pozůstalé, písemnou pozvánkou.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Zákon 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení v platném znění